symphony of sound

Wednesday, December 10, 2008

just live your life

Joa, hvis man er så heldig så! Stakkars meg har nemlig begynt å tenke på hva jeg skal gjøre etter videregående, men pappa vil ikke la meg gjøre som jeg vil. "Litt tidlig?" tenker du kanskje, men jeg bare ser. Det kan hende jeg endrer mening etter to år også.

Jeg har nemlig lyst til å gjøre noe gøy etter videregående, men samtidig så vil jeg ikke kaste bort tiden min. Også kom jeg over det PERFEKTE for meg a gitt. EF har nemlig en språkskole i Los Angeles, på Redondo Beach, i nærheten av de beste stedene i LA I must add, og jeg har så utrolig lyst til å dra. I tillegg gir det mange fordeler senere. Det går altså ut på at man kan gå 6 eller 9 måneder på språkkurs i LA, med 26 eller 32 timer engelskundervisning med pc og forelesninger osv. i uka. Man kan i tillegg velge valgfag som fashion design, photography og graphic design, som jeg synes er kjempespennende. I tillegg er jeg glad i engelsk, så det ville vært perfekt for meg, ikke sant? Det synes ikke pappa.

Under hele oppholdet får man enten bo hos en vertsfamilie, på international houses med andre elever, eller på hotell. Alt ligger veldig sentralt, nære skolen og stranda og allting. Man har undervisning på morgenen, pause og kanskje valgfag på ettermiddagen. På kvelden er det ledere som arrangerer fester og andre ting, og i helgene kan man betale for å være med på utflukter til blant annet Las Vegas eller Disney. Og hele tiden lærer man masse. I tillegg har man muligheten til å gå opp til eksamen, som gir deg fordeler hvis du vil søke på college i USA eller på et universitet. Man kan også skaffe seg et internship hos et firma som passer til dine interesser, og alt det hjelper EF deg med. Man kan for eksempel jobbe hos E! tv-kanalen. Hvor gøy hadde ikke det vært? Man hadde fått arbeidserfaring og i tillegg kontakter. På den måten hadde jeg også funnet ut om LA var stedet for meg, for jeg har nemlig lyst til å flytte dit en dag. Sukk sukk, men nei. Pappa sin mening er at det er å kaste bort studietid, og bruke tid på ting som aldri vil skaffe meg en jobb.

Jeg har også tenkt på å gå på FIDM, Fashion Institute of Design and Merchandising, hvor jeg både får studert økonomi og business, men også tatt noen morsomme fag på siden som har med mote eller fotografi å gjøre! Det høres så utrolig gøy ut. Men jeg kan vel bare glemme det. Jeg tenker tydeligvis for mye på hva jeg selv vil. Ingenting av det jeg vil gjøre vil skaffe meg en jobb. Det finnes ingen jobber innen den bransjen. "Man kan ikke bare se etter ting man liker. Det burde man heller ha som en hobby, og så skole ved siden av". Jeg kommer til å få et så kjedelig liv. "Bli sivilingeniør, Karoline! Bli lege, Karoline! Bli advokat, Karoline!". Nei, jeg skal ikke bli lege, advokat eller sivilingeniør, for det høres gørrkjedelig ut, og jeg skal ikke gå resten av mitt liv og grue meg til å dra på jobben fordi det er det kjedeligste jeg har vært borti. Men tydeligvis er det out of my hands. Jeg bestemmer visst ikke.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home